76. Räisälä-juhla Säkylässä
Kunnianosoitus sankarihaudoilla ja Karjalaan jääneiden muistomerkillä.
Järjestyksessään 76. Räisälä-juhla järjestettiin Säkylässä 18. kesäkuuta.
Perinteiseen tapaan tapahtuma alkoi juhlamessulla, joka pidettiin Säkylän
kirkossa. Pääjuhlan pitopaikka oli Säkylän koulukeskus, jossa tapahtui myös ruokailu
ja juhlan jälkeinen kahvitarjoilu.
Juhlamessu
Juhlamessussa saarnasi Niko Huttunen, liturgina toimi Maria Schmandt,
kanttorina oli Jari Ketola, suntion tehtävät hoiti Nina Koivisto ja musiikkiesityksistä
vastasi viulisti Aapo Ylä-Sulkava.
Tekstin lukijoina olivat Seila Hoppendorff ja Riitta Marila.
Kolehdin keräsi Säkylän Partio.
Messun jälkeen oli kunnianosoitus sankarihaudoilla ja Karjalaan jääneiden
muistomerkillä, jossa puheen piti Sanna Mustonen.
Kukkalaitteet sankarihauta-alueen muistomerkille laskivat Kirsti Mäkitalo
ja Jarkko Peltola, Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille Riitta ja
Erkki Marila.
Pääjuhla
Perinteiseen tapaan pääjuhla aloitettiin ”Karjalaisten
Laululla”, jonka jälkeen säätiön hallintoneuvoston puheenjohtaja
Jarkko Peltola esitti tervehdyssanat.
Säkylän kunnan tervehdyksen juhlaan toi kunnanjohtaja
Teijo Mäenpää.
”Kosketus Räisälään” -esityksen piti Peter Zavrevski.
”Satakunnan Laulun” jälkeen oli juhlapuheen vuoro,
joka oli sovittu Karjalan Liiton hallituksen 2. vpj. Outi
Örnin esittämäksi. Sairastumisen vuoksi Outi Örnin
kirjoittaman juhlapuheen luki Karjalan Liiton Liittovaltuuston pj. Pertti
Hakanen.
Huomionosoitusten jälkeen kiitossanat esitti säätiön
hallituksen puheenjohtaja Seila Hoppendorff.
Pääjuhlan musiikista vastasi Olavi Virta erikoisryhmä
”OVER”.
Juontajana toimi Markus Vatka.
Pääjuhlan lopuksi oli ”Maamme Laulun” vuoro, kahvitarjoilu
”haasteluineen” ja kotiinlähtö.
Selvitysteksti Outi Örnin Räisälä-juhlan puheeseen
Terveisiä Liiton varapuheenjohtaja Outilta,
teille kaikille. Hän estyi pääsemästä
paikalle lasten kesäflunssan takia. Minulle
tämä oli helppo lähteä sijaistamaan
Outia, kaikki, jotka tunnette hänet tiedätte,
miten hän valmistautuu aina huolella
ja kirjoittaa mm. hyviä puheita. Tänään
siis saan vain parhaani mukaan tulkita
Outin kirjoittaman juhlapuheen teille arvoisa
juhlaväki.
Tähän alkuun haluan ensin hieman
omia tuntojani kertoa, kun tänne ajelin
Sastamalasta, tuota tuttuakin tutumpaa
Vuorenmaan tietä. Olinhan täällä reilun
vuosikymmenen Porin Prikaatissa töissä
ja siten nämä seudut ovat tuttuja ja vieläkin
on paljon tuttuja ihmisiä näillä seuduilla
noilta vuosilta. Ympyrä sulkeutuu
kun nuorin poikani tällä viikolla kotiuduttuaan
varusmiespalveluksesta aloittaa
työt heinäkuun alussa tuossa samaisessa
varuskunnassa.
Siitäkin huolimatta, että olen täällä paljon
ollut, haluan kiittää Säkylän kunnan
edustajan loistavaa tervehdyspuhetta.
Siinä loistavasti toit tämän alueen ja
myös laajemmin Satakunnan alkutuotannon
erityispiirteet esille sen enempää
kehumatta. Tosiasiahan on, että Satakunta
ja pitkälti Säkylän-Euran alue kantaa
vastuu koko suomalaisten erikoiskasvitarpeista.
Puhutaan sitten sokerin tuotannosta,
perunan tai laajasta muusta avomaakasvien
tuotannosta. Lisäksi merkittävää
lihajalostusta, HK-SCAN Rauman
siipikarjanlihatuotantoa tai Kivikylän
parhaat grillimakkarat.
Näillä ajatuksilla Outin kirjoitetun puheen
tulkintaa, arvoisa juhlaväki.
|
Karjalan Liiton Liittovaltuuston puheenjohtaja
Pertti Hakanen esitti pääjuhlassa
Outi Örnin puheen. Outi oli estynyt sairauden
vuoksi tulemaan juhlaan.
OUTI ÖRNIN PUHE JUHLASSA
Arvoisat kutsuvieraat ja juhlavieraat,
paljon kiitoksia kutsusta
tulla tänne tilaisuuteenne juhlapuhujaksi.
Oikeustieteen tohtori Katja Tikan
kirjoittama Karjalan Liiton
uusi historiateos ”Politiikkaa ja
piirakkaterapiaa” julkaistiin huhtikuussa
liittokokouksen alla. Sitä
ja historiateoksia ylipäätään lukiessa
itselleni tulee väistämättä
mieleen, kuinka vahvasti karjalaisten
historiassa ja historiassa
ylipäätään tietyt asiat toistuvat.
Historia ja nykypäivä myös kietoutuvat
tiiviisti toisiinsa. Haluan
puheessani tuoda esille muutamia
teemoja, jotka ovat toisaalta historiaa,
mutta toisaalta myös hyvin
vahvasti nykypäivää.
Suomen itäraja on ollut viime aikoina
useasti otsikoissa. Selityksenä
tälle on ”Suomen puhutuin
aita”, reilut kolme metriä korkea,
pari sataa kilometriä pitkä este, joka
on noussut Venäjän vastaiselle
rajalle maaliskuusta alkaen. Aidan
tavoitteena on parantaa rajaturvallisuutta.
Aitahankkeen taustalla
vaikuttaa tietysti Venäjän
hyökkäyssota Ukrainassa. Sattumoisin
itärajan tiivistys osuu kuitenkin
myös rajan merkkivuoteen:
on kulunut tasan 700 vuotta Pähkinäsaaren
rauhasta, jossa itärajan
on arveltu ensimmäistä kertaa
piirretyn karttoihin.
***
Pähkinäsaaren rauha vuodelta
1323 on ehkä syöpynyt teidänkin
monen mieleen koulun historian
tunnilta. Tähän rauhaan liittyy tulkinnanvaraisuutta,
joka johtuu siitä,
ettei alkuperäistä rauhansopimusta
ole säilynyt. Pähkinäsaaren
rauhan ja rajan on kyseenalaistanut
mm. professori Jukka Korpela.
Pitkään sitä on kuitenkin pidetty
myös ensimmäisenä rauhana, joka
halkaisi Karjalan.
Mitä Pähkinäsaaren rauhan yhteydessä
tapahtuikaan, niin totta
on kuitenkin se, että Karjala on
jaettu moneen kertaan eri valtioiden
kesken. 700 vuoden ajalta
on olemassa ainakin yhdeksän eri
rauhansopimusta mainitusta Pähkinäsaaren
rauhasta aina Pariisin
rauhaan 1947. Vuosisatojen ajan
nämä rajat eivät kuitenkaan tarkoittaneet
mitään tiukasti vartioitua
rajaa. Raja-alueella asuneet ihmiset
tuskin edes tiesivät rajasta.
Sen yli kuljettiin esteettä. Toisin
on kuitenkin nyt ja toisin oli jatkosodan
jälkeisessä rajanvedossa.
Tänä päivänä raja on jyrkkä ja
pitävä, molemmin puolin.
Mitä tämä itärajan sulkeutuminen
on tarkoittanut meille karjalaisille?
Venäjän toimien myötä huolella
rakennetut yhteistyö- ja ystävyyssuhteet
luovutetulle alueelle
ovat nyt pysähdyksissä. Kotiseutumatkat
luovutetulle alueelle
olivat jatkuneet jo yli 30 vuotta ja
monet pitäjäseurat ja säätiöt sekä
yksittäiset henkilöt ehtivät tuona
aikana rakentaa vahvat verkostot
paikallisiin tahoihin ja ihmisiin.
Nyt varmasti jokaisen meistä mielissä
kytee ajatus, että vieläkö joskus
tulevaisuudessa nämä matkat
ja yhteistyö jatkuvat vai murenevatko
huolella rajan yli luodut verkostot.
Tämä on todella surullista
jo siitäkin syystä, että nimenomaan
kotiseutumatkoilla myös
monen nuoren ihmisen kiinnostus
omiin juuriinsa on syttynyt, kun
suvun tarinat ovat heränneet eloon
alkuperäisillä tapahtumapaikoilla.
***
Koska kukaan ei tiedä kuinka
kauan tilanne jatkuu, niin kannustankin
nyt kaikkia tahoja ryhtymään
toimiin perinnetiedon ja
historian keräämiseksi tuolta reilun
30 vuoden ajan jaksolta eli siltä
ajalta, mikä oli runsaan kotiseutumatkailun
ja luovutetun alueen
kotiseututyön aikaa. Karjalaa ja
karjalaisuutta on tutkittu paljon,
mutta iso osa tuosta tutkimuksesta
kohdistuu aikaan ennen ja heti
jälkeen sotien sekä evakkouteen.
Näen, että olisi erityisen tärkeää
saada talteen myös se 1990-luvulta
alkanut historian ajanjakso, jolloin
kotiseuduille palattiin matkailun,
muistelun, yhteistyön ja
arvokkaan Suomen ajan historian
näkyväksi tekemisen myötä. Tämän
ajanjakson taltiointi on tärkeää,
koska kukaan ei tiedä, vieläkö
tuollaiseen kultaiseen ajanjaksoon
joskus palataan ja ovatko
tuon aikakauden kotiseututyön
pioneerit silloin vielä kertomassa
meille kokemuksiaan. Karjalan
Liitto käynnisti nyt maaliskuussa
yhdessä Suomalaisten kirjallisuuden
seuran kanssa muistitiedon
keruun tämän historiatiedon
keräämiseksi. Kehotan kaikki mukaan
tähän yhteistyöhön ja kirjoittamaan
omista muistoistaan ja kokemuksistaan.
Hyvät kuulijat,
seuraavaksi käsittelen ikävää ilmiötä,
joka on näkynyt karjalaisten
keskuudessa viimeisten kuukausien
aikana. Näinä aikoina
mediassa puhutaan paljon hybridivaikuttamisesta
ja informaatiovaikuttamisesta.
Esimerkiksi informaatiovaikuttamisessa
tietoja
voidaan vääristellä tai käyttää tarkoitushakuisesti
ja vaikuttamisen
apuna käytetään valitun kohteen
haavoittuvuuksia.
Informaatiovaikuttaminen kuulostaa
hienolta ja modernilta sanalta,
mutta sitä on tapahtunut läpi
kirjoitetun historian ja keinoja
on monia. Siten tämäkään ei ole
mitenkään uusi ilmiö. Yksi esimerkki
informaatiovaikuttamisesta
tai propagandasta tulee itselleni
mieleeni ukin kertomista sotatarinoista.
(Pertti Hakasen lausunto: tähän
totean, tämä ukin muistelo
on siis Outin oma ukki).
Teistäkin varmaan useampi on
kuullut puhuttavan sodan aikaisista
Tiltuista eli mm. Moskovan Tiltusta,
joka oli oikealta nimeltään
Aino Kallio. Oma ukkinikin, joka
taisteli sekä talvi- että jatkosodassa
kertoi, että asemasodan aikaan
propaganda oli todella kovaa. Tiltut
välittivät viestiä, että saksalaiset
sotilaat käyttävät suomalaisten
vaimoja hyväksi, ja suomalaisten
olisi siten syytä antautua, koska
muuten Saksa valloittaa Suomen.
Sotilaille suunnatun propagandan
tarkoituksena oli vaikuttaa sekä
taistelumoraaliin että mielialoihin,
mutta se perustui hyvin pitkälti
valheille ja puolitotuuksille.
***
Mutta takaisin tähän päivään. Ikävä
kyllä yksittäiset Karjalan Liiton
jäsenet ovat joutuneet informaatiovaikuttamisen
kohteeksi
viimeisen vajaan vuoden aikana.
Useampi henkilö on saanut ehkä
huonollakin suomen kielellä kirjoitettuja
viestejä, joissa kehotetaan
nostamaan jälleen esille Karjalan
palautus tai on kannustettu
suvereenin valtion perustamiseen
Suomen ja Venäjän väliin Karjalan
alueelle. Joitakin jäseniä on
myös lähestytty kasvotusten ja haluttu
keskustella samasta teemasta.
Nämä yhteydenotot on nimetty
aiemmin Karjalan Liiton jäsenseurojen
ja jäsenten keskuudessa
tuntemattomien yhdistysten tai
muiden toimijoiden nimiin, joista
ainakin osa paikantuu ulkomaille.
Tällaisten yhteydenottojen tavoitteena
on hyvin todennäköisesti
hämmentää karjalaista yhteisöä
ja ehkä saada informaatiovaikuttamisen
oppien mukaisesti meidät
tekemään itsellemme haitallisia
päätöksiä tai toimimaan omaa
etuamme vastaan.
Karjalan Liitto kuitenkin tarttui
alkuvuodesta tähän ilmiöön määrätietoisesti
korostaen, että Karjalan
palautukseen liittyvä keskustelu
ei ole ajankohtaista tämänhetkisessä
maailmanpoliittisessa
tilanteessa. Tästä lähestymistavastamme
olemme saaneet paljon kiitosta
viranomaisia ja valtion johtoa
myöten.
Hyvät räisäläläiset
ja heidän jälkeläisensä,
te olette olleet mielessäni Ukrainan
sodan aikana, kun historia
toistaa surullisella ja epäoikeudenmukaisella
tavalla itseään. Venäjän
raakalaismainen hyökkäys Ukrainaan
on järkyttänyt laajasti suomalaisia.
Erityisen kipeitä muistoja
tai suvun kokemuksia tilanne nostaa
esille nyt useiden karjalaisten
keskuudessa. Yhdistävinä tekijöinä
ukrainalaisten kanssa on lähtö
omilta kotiseuduilta saman vihollisen
myötä.
|
Huhtikuussa vuonna 2022 itäisessä
Ukrainassa sijaitsevan Kramatorskin
rautatieasemalle tehtiin
tuhoisa ohjusisku. Rautatieasema
oli täynnä sotaa pakoon pyrkiviä
siviilejä. Kaupungin pormestarin
mukaan asemalla oli jopa 4 000 ihmistä
odottamassa junaan pääsyä.
Ohjukset osuivat ihmisjoukkoon.
Yli 50 ihmistä menehtyi ja loukkaantuneita
oli ainakin sata.
En voinut tässä yhteydessä olla
muistelematta Suomen tuhoisinta
ilmapommitusta, joka tapahtui
Elisenvaaran risteysasemalla
20.6.1944. Pommituksessa kuoli
yli sata siviiliä sekä sotilasta ja lottaa,
kun asemalla seisonut siirtoväkeä
kuljettanut juna joutui neuvostoliittolaisten
ilmapommituksen
kohteeksi. Kuten hyvin tiedätte,
monet uhreista olivat kotoisin
Räisälästä.
Elisenvaaran asemalla oli puoliltapäivin
yli tuhat ihmistä. Neuvostoliittolaiset
moukaroivat yli
80 pommikoneen voimin asemaa
kolmessa aallossa neljännestunnin
ajan. Vilkkaalla risteysasemalla
ei ollut ilmapuolustusta eikä ilmahälytystä
annettu. Räisäläläisiä
evakkoja kuljettanut juna koki
kovimman kohtalon. Kaksi härkävaunua
sai täysosuman ja lähes
kaikki näissä vaunuissa olleet kuolivat.
Kaksi kolmasosaa kuolleista
oli naisia ja lapsia.
En tiedä kuinka te olette nykyhetken
kokeneet, mutta minä olen
Ukrainan sodan aikana Elisenvaaraa
ja teitä miettinyt.
Hyvä juhlayleisö,
Vielä pari esimerkkiä historian ja
nykypäivän samankaltaisuudesta.
Seuraavassa esimerkissä tulen jo
lähemmäksi yhteistä järjestötoimintaamme.
Ensin pieni ote tekstistä: ”Karjalan
Liiton vuosikokous toi huolia
pinnalle. Eräs kokouksessa puheenjohtajana
toiminut henkilö
murehti nuorten ohutta karjalaisuutta.
Siten kokouksessa päätettiin,
että nuorison Karjala-tietoutta
olisi edelleen tehostettava.” Oliko
tämä ote tämän kevään liittokokouksesta,
jossa keskusteltiin kuinka
saada nuoria mukaan toimintaan?
Ei ollut, vaan ote oli vuoden 1961
vuosikokouksesta, jossa rovasti
Toivo Rapeli kantoi huolta nuorten
suhteesta karjalaisuuteen.
Toinen pieni ote: ”Vanhoja jäsenseuroja
on eronnut hieman liittyneitä
enemmän. Eronneet jäsenseurat
ovat olleet esimerkiksi Karjala-
seuroja, joihin ei ole liittynyt
uusia jäseniä ja joiden toiminta
on evakkojen ikääntyessä hiipunut.”
Oliko tämä ote Karjalan Liiton
uuden strategian pohjaksi tehdystä
nykytilan analyysistä tältä
keväältä? Ei ollut, vaan kuvausta
1990-luvun lopun tilanteesta.
Liiton ja sen jäsenseurojen toiminnasta
on näiden esimerkkien
tapaan ollut jo vuosikymmenten
ajan tiettyjä samankaltaisia huolia,
joita pyritään jälleen kerran ratkomaan
uuden liittokokouksessa hyväksytyn
strategian myötä. Liiton
uusi strategia on nimeltään ”Elinvoimaisten
jäsenseurojen Liitto”.
Strategiassa halutaan nostaa keskiöön
jäsenseurat, koska henkilöjäsenet
ovat jäsenseurojen jäseniä.
Siten myös jäsenet nousevat
keskiöön.
Strategian taustaksi tehdyssä selvityksessä
kävi ilmi, että jäsenet
ovat kaikkein tyytyväisimpiä jäsenseuroihin
eli niihin toimijoihin,
jotka ovat kaikkein lähimpänä.
Tänäkin päivänä osa seuroista
on hyvin aktiivisia ja elinvoimaisia,
kun taas osa kipuilee toiminnan
hiipumisen ja aktiivisten
toimijoiden vähenemisen myötä.
Uuden strategian myötä Liitto
pyrkii entistä enemmän tukemaan
jäsenseuroja niiden työssä.
Yhdistysten toiminnan lakkauttamisen
sijaan Liitto on kannustanut
jäsenseuroja yhteistyöhön
ja tarvittaessa seurojen yhdistymiseen.
Karjalan Liitto saa
aina ajoittain kritiikkiä Helsinki-
keskeisyydestä. Tulee kuitenkin
muistaa, että jäsenseurat
järjestävät valtaosan karjalaisen
kentän toiminnasta ja siten
toiminta on valtakunnallista.
Strategiassa on tavoitteena mm.
pohtia liitto-organisaation rakenteen
keventämistä
kehittää digitaalisten sisältöjen
tarjontaa, unohtamatta kasvokkain
tapahtuvia kohtaamisia
sekä tuoda entistä vahvemmin
ja monipuolisemmin esille karjalaisten
ruoka-, käsityö- ja rakennusperinnettä
Strategian mukaan vahvana tehtävänämme
on Liiton ja sen jäsenyhteisöjen
yhteistyöllä säilyttää,
siirtää ja uudistaa karjalaisuutta
ajassa. Tavoitteenamme on, että
entistä elinvoimaisemmat jäsenseurat
ylläpitävät karjalaisuutta
keskuudessamme ympäri Suomen
myös tulevaisuudessa.
Ei meiltä siten ole usko ja yritys
loppunut, kuten se ei loppunut aiempienkaan
vuosikymmenten toimijoilta.
Hyvät karjalaiset ystävät,
Otetaan viimeinen esimerkki siitä,
kuinka karjalaisten parissa samat
teemat toistuvat historiasta nykypäivään.
Tästäkin alkuun pieni
ote: ”Karjala-lehti toimi soljuvasti
karjalaisten yhdyssiteenä. Se oli
kuitenkin lakkautusuhan partaalla,
mutta liiton tuki pelasti sen. Liiton
johto oli yksimielinen lehden kulttuurisesta
arvosta.” Oliko tämä kuvausta
viime vuoden tapahtumista
liittyen Karjala-lehteen? Ei suinkaan,
vaan tämä oli kuvausta vuodelta
1957.
Moni varmasti muistaa sen musertavan
uutisen viime syksyltä,
kun Karjala-lehteä julkaissut osakeyhtiö
ajautui konkurssiin. Näin
siitäkin huolimatta, että yhtiön viimeisimmät
hallitukset pyrkivät tekemään
merkittävää taloutta tervehdyttävää
työtä julkaisutoiminnan
jatkamiseksi. Vuodesta 1904
asti ilmestynyt Karjala-lehti jäi
hetkeksi uinumaan.
Karjalan Liitto osti syksyllä 2022
lehden julkaisuoikeudet konkurssipesältä
ja aloitti valmistelutyöt
sen suhteen, millaisella konseptilla
lehden julkaisutoiminta Liiton
suojissa voisi jatkua. Kantavana
ajatuksena kuitenkin se, että
toiminnan tulee olla taloudellisesta
kannattavaa ja kestävällä
pohjalla. Tähän liittyen teetimme
lukijakyselyn, jonka hedelmiä on
hyödynnetty suunnittelussa laajasti.
Kyselyn vastauksissa näkyivät
toiveet tutusta ja turvallisesta lehdestä,
mutta toki valmistelutyössä
on tunnistettu, että myös uudistamista
tarvitaan.
Työ julkaisutoiminnan jatkamiseksi
jatkui alkuvuodesta yhteistyökumppaneiden
avoimella kilpailutuksella.
Nyt meillä on ollut
ilo käynnistää hyvä yhteistyö jo
ennestään tutun Punamustan kanssa,
joka vastaa lehden tuotannosta.
Vielä kun saimme päätoimittajaksi
ansioituneen Sakari Nupposen,
on meillä ollut hieno tiimi kasassa.
Koemme Liitossa vahvaa vastuuta
pitää huolta karjalaisesta
kulttuuriperinnöstä ja Karjala-lehti
jos mikä, edustaa tätä perinnettä.
Haluamme olla toimija, jonka
siipien suojissa lehti voi jatkaa
toimintaansa koko karjalaisen
kansan uutis- ja kulttuurilehtenä.
Ei siis Karjalan Liiton järjestölehtenä.
Lehden näytenumero ilmestyi
toissa viikolla ja sitä on jaettu noin
21 000 kappaletta ympäri Suomen.
Kaikki Karjalan Liiton jäsenet saivat
sen kotiinsa yhdessä Karjalan
Kunnaat jäsenlehden kanssa, mutta
sen lisäksi kuka tahansa kiinnostunut
saattoi tilata sen itselleen.
Nyt toivomme, että saamme
kesän aikana riittävän määrän tilauksia,
jotta julkaisutoiminta voisi
jatkua syksystä alkaen. Kannustan
siis myös kaikkia teitä tilaamaan
lehden, jotta se näkee myös
huomisen. Lehden pitkä historia
on kantanut vuosikymmeniä, tehdään
siten yhdessä parhaamme,
jotta historiallinen tarina jatkuisi
tuleville sukupolville.
Hyvät juhlavieraat,
halusin tässä puheessani tuoda
esille muutaman esimerkin siitä,
kuinka meidän historiamme näkyy
edelleen vahvasti myös nykypäivässä.
Miltä tilanne näyttää vuosikymmenten
päästä, kun juhlitte
jälleen kerran Räisälä-juhlaa? Mitä
on tapahtunut itärajalle, kotiseutumatkailulle,
järjestötoiminnallemme
ja Karjala-lehdelle? Toivotaan,
että kaikkien näiden suhteen
historian kulku on tulevaisuudessa
pelkästään positiivista. Meidän
yhteinen tehtävämme on tehdä
työtä erityisesti niiden asioiden
suhteen joihin voimme vaikuttaa.
Näillä sanoilla haluan vielä kiittää
kutsusta juhlaanne ja toivottaa
teille kaikille oikein hyvää kesää!
Kiitos!
|