Tiira oli isän serkku. Olen nähnyt Ension pikkupoikana viisikymmenluvun lopulla asuessani
Säkylässä. Meistä muksuista hän oli jonkinlainen ihme kun aikuiset puhuivat siitä
kuivankälväkästä miehestä joka oli löydetty merestä. Me ihmiset teemme jatkuvasti
elämässämme valintoja, minäkin. Enkä tunnu pääsevän niistä kiroista eroon niin kävi kai
Tiirallekin.
Todellisuuden pakeneminen sai vaihtamaan "niin sanottuja" työpaikkoja. Mielestäni hän haki
elämäänsä seikkailua. Hän pakeni vaikeuksia ja kovaa työtä jota sodanjälkeen oli kaikilla
varsinkin meillä siirtolaisten jälkikasvulla.
Ension suvun juuret johtavat Räisälään, kylästä en oikein tiedä, oliko se Humalainen?
Silloin ei vielä kiinnostanut tarpeeksi että olisi kysellyt, kun oikeat räisäläiset olivat
vielä voimissaan.
Tiirat ovat tutkineet taustojaan perinpohjaisesti aivan kirjaksi saakka. Juttelimme Reijo
Tiiran kanssa herkullisen juttutuokion hänen eläkepäivä harrastuksensa lomassa metsässä
kannon päässä makkaraa paistellen ja sahoja viilatessa.
Heimo S.
Palkkasoturin pakomatka - 1200 km kumilautalla
Sitkeän suomalaisen selviytymistarina herätti ylen määrin puheen- ja ihmettelynaihetta
maailmalla vuonna 1953. Kahden miehen pako muukalaislegioonasta muuttui viikkojen
ajelehtimiseksi pienellä lautalla Intian valtamerellä. Ensio Tiira pelastettiin 32 päivän
jälkeen 1200 kilometrin päästä paikasta, josta miehet pakenivat.
YLE:n verkkosivuilla (http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&a=4067) on luettavissa noin 15 minuutin
mittainen 6.9.1953 tehty Ensio Tiiran haastattelu. Siinä 25-vuotias räisäläismies kertoo
liittymisestään muukalaislegioonaan ja pakomatkastaan Intian valtamerellä.
Ensio Tiiran, sitkeän suomalaisen, selviytymistarina ilmestyi kansainvälisenä juttusarjana
sanomalehdissä ympäri maailmaa. Hän kirjoitti kokemuksistaan kirjan nimeltä Epätoivon
lautta (Raft of despair). Se ilmestyi englanniksi vuonna 1954. Myöhemmin teos julkaistiin
useilla kielillä, muun muassa suomeksi, italiaksi ja espanjaksi.
Radioteatteri on tehnyt kirjasta 23-osaisen luentasarjan. Se esitettiin Radio Suomessa
vuonna 2006 ja uusintana yleisön pyynnöstä kesällä 2007.
Pako muukalaislegioonasta
Haastattelussa vuodelta 1953 kerrotaan, että Ensio Tiira (1929-1981) oli lyhyt, tanakka,
vaalea, mieleltään karjalainen ja siihen aikaan raumalainen merimies. Hän kertoo heitä
olleen viisi meripoikaa, jotka pestautuivat suuren rahan toivossa Ranskan muukalaislegioonaan
1952.
- Lääkärintarkastuksen läpäistyämme lähdimme kohti Afrikkaa, missä alkoi seitsemän
kuukauden kova sotaharjoitus. Päivittäin oli polttavassa helteessä 45 km marsseja, kuvailee
Ensio tapahtumien alkua.
Tiiran mukaan koulutuksen jälkeen käynnistyi tuhansien palkkasotureiden laivakuljetus
Afrikasta Indokiinaan. Kertomukset ranskalaisten kärsimistä tappioista siirtomaasodassa
saivat Ensio Tiiran ja hänen ruotsalaisen ystävänsä Fred Ericssonin pohtimaan pakomatkaa
laivalta. He päättivät paeta laivasta lähellä Sumatran rannikkoa 23. helmikuuta 1953.
- Pako oli Ericssonin idea. Hän näytti kartalta, että Sumatran kärki olisi sopiva kohde.
Meillä oli 1,5x1,5 metrin kokoinen kumilautta. Sidoimme pitkällä köydellä sen kiinni
itseemme ja hyppäsimme lautan perässä mereen keskellä Tropiikin mustaa yötä. Sumatran
kärjen majakka näkyi hyvin laivasta, mutta ei näkynytkään enää alhaalta merestä. Koska
ranta oli näkösällä, kuvittelimme selviävämme muutaman tunnin melonnalla. Eväinä meillä
oli kuusi voileipää, litra viiniä ja pieni pala makkaraa.
Merivirta vei mukanaan
Kaksikko lähti pakomatkalleen Sumatran saaren lähettyviltä. Heillä oli näköyhteys Sumatran
kärkeen, mutta he eivät osanneet huomioida merivirtoja. Melonnasta huolimatta ne veivät
lautan kauemmas merelle. He ajelehtivat tyrskyävällä Intian valtamerellä ilman ruokaa ja
juomaa.
- Kerran päivässä yleensä satoi. Silloin keräsimme plastiikkapaperin avulla vettä pulloon.
Yritimme pysytellä hengissä pyydystäen vedessä olevia kaloja ja äyriäisiä. Myöhemmin
ilmestyivät isot hait, jotka tönivä piskuista pelastuslauttaamme. Yritimme pitää ne
loitolla melalla huitomalla. Näimme ajelehtiessamme 20-30 laivaa, mutta ne eivät havainneet
meidän heilutteluamme.
|

Tammen julkaiseman sidotun 205-sivuisen kirjan koko on 134 x 213 mm. Uusintapainos
ilmestyi v. 2006.
Kannen tekijä: Kaakinen Jussi
Päiväkausia helottava aurinko sekä ruoan ja juoman puute vievät miehiltä voimat. Lopulta
Ericsson ei enää jaksa.
Matkan kahdeksantenatoista päivänä Fred Ericsson kuoli kuumuuteen, nälkään ja janoon.
- Olin nukkumassa, kun rupesi satamaan. Purautin kaveria ylös keräämään vettä, mutta hän ei
noussutkaan enää. Olimme tehneet sopimuksen, että jos toinen heistä kuolisi, jäljelle
jäänyt hautaisi hänen ruumiinsa päästyään maihin. Niinpä säilytin hänen ruumistaan viikon
lautalla.
Niissä olosuhteissa on selvää, että pari päivää myöhemmin ruumis alkoi mädätä. Matkan 25.
päivänä Tiira joutui pudottamaan ruumiin veteen ja se joutui haiden syömäksi.
- Olin väsynyt, joten ruumiin saaminen mereen olisi ollut kova ponnistus, mutta hait
helppasivat. Ne täristivät ja yrittivät kaataa lautan, kuvailee Ensio Tiira haastattelussa
tapahtumia, joiden kertominen on selvästi vaikeata.
Pelastava alus saapuu
Ericsson menehtyi 18 päivän jälkeen. Ensio Tiira pelastettiin 32 päivän jälkeen 1200
kilometrin päästä paikasta, josta miehet pakenivat. Englantilainen Alendi Hill -niminen
laiva löysi nälkään ja janoon kuolemaisillaan olevan, kuihtuneen miehen 27. maaliskuuta
1953.
- Löin melalla lautan metalliseen pintaan jolloin laivasta huomattiin minut. Se kierteli
ympärillä kunnes 3,5 tunnin päästä minut nostettiin ylös. Sidoin itse köyden ympärilleni
ja huusin Hiiop!
Hän kertoo, että nälkä oli kova, mutta laivan henkilökunta tajusi, ettei vahvaa ruokaa
voinut antaa. Aluksi ruokana oli vettä, maitoa ja munanmurusia.
- Normaalisti painoin 57kiloa, mutta kun minut pelastettiin, olin kuihtunut 25-kiloiseksi.
Singaporeen matkaavassa laivassa oli kuitenkin hyvä olla. Samoin Singaporen sairaalassa,
missä oli mukavia hoitajia. Siellä nautin myös ensimmäisen aterian, kulhollisen keittoa,
1. huhtikuuta 1953.
Singaporessa oli suomalainen tankkilaiva Wiima, minkä kapteenin Merimaan kanssa sovimme,
että saan laivassa matkan kotiin maksamalla sen työllä. Toukokuussa Ensio Tiira matkusti
takaisin Suomeen. Syyskuussa tehdyssä haastattelussa häneltä kysytään tulevaisuuden
suunnitelmia.
- Eikös se tiira ole merilintu joten merille, kuului vastaus.
Ensio Tiira kuoli Ruotsissa 1981.
Kullervo Huppunen
Tietolähteet:
Yleisradion arkisto
Wikipedia
Ensio Tiiran vertaansa vailla oleva selviytymistarina ilmestyi ensin kansainvälisen
uutistoimiston välittämänä juttusarjana lukuisissa sanomalehdissä ympäri Eurooppaa ja sen
ulkopuolella. Romaani ilmestyi ensin englanniksi vuonna 1954. Kirja oli aikanaan suuri
puheenaihe ja se julkaistiin useilla kielillä, muun muassa italiaksi ja espanjaksi.
Romaani oli suomalaisten kirjastojen jonotetuimpia teoksia pitkään. Vuonna 2006 siitä
saatiin lukevan yleisön kovasti toivoma uusintapainos.
|